Inegalitatea este atât o cauză principală, cât și o consecință a sărăciei și excluziunii sociale în rândul copiilor.
Convenția ONU cu privire la drepturile copilului menționează, în principiul non-discriminării, că oportunitățile pentru dezvoltarea umană și socială trebuie să fie acordate în mod egal fiecărui copil, indiferent de contextul familial și originea sa.
Conform studiilor publicate în România, pentru a acoperi cheltuielile legate de educația copilului (excluzând plata personalul școlii), părinții trebuie să cheltuiască o sumă care este de o dată și jumătate de ori mai mare decât suma alocată de către stat pentru educația unui copil. Deși învățământul obligatoriu este, în teorie, gratuit, părinții trebuie să plătească pentru meditații suplimentare, materiale (precum manuale, creioane, cretă și alte materiale didactice), transport, renovarea și întreținerea școlilor, echipamente sportive sau personal de pază privat. Aceste „costuri ascunse” creează un dezavantaj clar pentru copiii ai căror familii nu își permit să plătească, ceea ce poate conduce la neînscriere sau abandon școlar.
https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/12/12926672-aae6-4bfe-a73d-8f785434cfce.pdf
Pentru a reduce inegalitățile cu care se confruntă copiii din medii defavorizate, Crucea Rosie Română a pus bazele a patru centre de zi - numite centre E.G.A.L. - în unele din cele mai sarace localități din țară: Babadag, Botoșani, Craiova și Lupeni.
Centrul E.G.A.L. înseamnă Educație, Generozitate, Abilități și Libertate pentru copiii care au nevoie de șanse egale la o viață normală.
Centrele de zi susținute de Crucea Rosie Română încearcă să le arate copiiilor din familii defavorizate care este adevărata normalitate. Demonstrându-le că viața poate fi mai bună, beneficiarilor li se oferă speranță și o viziune otimistă despre viață. Acest lucru poate fi tradus într-o egalizare a celor doua realitati care se regăsesc în societatea românească.
Activitati desfasurate la centrele de zi
1. Program „dupa si inainte de scoala” pe 2 serii, conform programului scolar, ce consta in:
- asistenta in efectuarea temelor pentru o serie de 50 de copii /an scolar /centru
- servirea unei mese calde in sistem catering pentru copiii participanti la programul de asistenta la lectii
- suport social cu caracter unic (rechizite) pentru un numar limitat de copii (50 /an/centru)
2. Activitati pentru grupul tinta principal 6-14 ani:
- asistenta pentru temele de la scoala;
- copii si tinerii sunt pregatiti pentru a-si dezvolta abilitatile de viata prin intermediul unor activitati teoretice si practice, esentiale in dezvoltarea si completarea educatiei lor pentru a duce o viata normala;
- suport socio-educational prin sesiuni de auto-evaluare, administrarea sentimentelor, rezolvarea problemelor.
3. Activitati specifice pentru grupul tinta secundar 15-19 ani:
- activitati de integrare sociala si economica si dezvoltarea abilitatilor de viata, cursuri vocationale, educatia in domeniul sanatatii.
4. Activitati pentru parintii beneficiarilor:
- activitati care le dezvolta abilitati de viata, suport psiho-social, integrare sociala si economica
Resursele umane implicate in implementarea proiectului
- Fiecare centru de zi are un cooprdonator si un asistent de proiect angajati, iar activitatile zilnice sunt organizate cu sprijinul a 30 de voluntari/centru.
- Aproximativ 200 de voluntari participă la cel puțin o dată într-o activitate de proiect - 3960 ore voluntariat/luna = 35 640 ore voluntariat/an in beneficiul celor mai vulnerabili
Contributiile in natura implicate, resursele materiale folosite
- spatiul pentru amenajarea Centrului de zi de la Lupeni (in suprafata de 450 mp) a fost concesionat cu titlu gratuit pentru o perioada de 10 ani subfilialei de Cruce Rosie Lupeni
- produse alimentare si de igiena din donatiile obtinute de Crucea Rosie Romana sunt distribuite beneficiarilor mai ales cu ocazia sarbatorilor de Pasti si de Craciun
- 50 de calculatoare reconditionate au fost donate Centrelor de Zi de catre Fundatia Ateliere fara frontiere
Schimbari si efecte
Activitatile s-au dovedit a fi extrem de relevante pentru comunitatile unde se desfasoara proiectul prin prisma faptului ca beneficiarii si-au imbunatatit considerabil prezenta la scoala, notele si starea generala de bine (stima de sine). Proiectul a contribuit la mobilizarea comunitatii, localnicii participa in mod voluntar la activitatile din centre, parintii beneficiarilor au devenit persoane-resursa, cadrele didactice din scoli se simt motivate sa contribuie la sustinerea centrelor, autoritatile locale sunt implicate in luarea deciziilor cu privire la centre.
Rezultatele proiectului ne incurajeaza sa continuam acest proiect si în 2021 in beneficiul cat mai multor copii defavorizati.
Bugetul necesar pentru infiintarea si functionarea unui centru de zi timp de 1 an = 35.000 euro.